TEL: 02155414468

سیم بکسل نتاب

سیم بکسل نتاب non rotating wire rope در واقع نوعی از سیم بکسل تمام فولادی می باشد که با بکارگیری تعداد بالایی رشته (استرند) تولید می شود. سیم بکسل های نتاب بصورت تمام فولادی تولید می شوند و کاربری آنها برای اتصال بر روی تاور کرین ها و لیفتینگ در ارتفاعات بالا می باشد. سیم بکسل نتاب از گرید های بالای فولادی تولید شده و از سایز 8 الی 32 میلیمتر بر حسب توان لیفتینگ تاور ه مورد استفاده قرار می گیرد. دو ساختار پر کاربرد سیم بکسل نتاب ساختار های 19X7 و 35X7 می باشند که هر دو با بافت استاندارد یعنی با بکارگیری مفتول هایی با قطر برابر در کل سطح سیم بکسل تولید شده اند.

سیم بکسل نتاب از آلیاژ های سخت فولادی Alloy steel تولید می شوند که دارای درصد متوسط و بالایی از کربن در ترکیبات آلیاژی خود بوده و طی عملیات سخت کاری حرارتی مقاومت کششی و سایشی آنها بهبود پیدا می کند. سیم بکسل نتاب در کمترین میزان تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع و در بالاترین مقدار تنسایل 2160 N/mm2 را داراست. نحوه طراحی و بافت سیم بکسل نتاب بگونه ای است که جهت گردش استرند و رشته ها در هر لایه خلاف جهت لایه های مجاور است. این نوع طراحی سبب می شود سیم بکسل نتاب در برابر تنش های پیچشی هم بصورت ساعت گرد و هم در خلاف جهت ساعت در برابر باز شدن محفوظ بماند. آریا بکسل وارد کننده سایز های مختلف سیم بکسل نتاب در ایران می باشد.

سیم بکسل نتاب 19X7  گالوانیزه

سیم بکسل نتاب 19X7
گالوانیزه
سیم بکسل نتاب 35X7  گالوانیزه

سیم بکسل نتاب 35X7
گالوانیزه
سیم بکسل نتاب کیس وایر KISWIRE کره سیم بکسل کیس وایر کره گالوانیزه
سیم بکسل کیس وایر کره
سیم بکسل نتاب کیس وایر KISWIRE کره
سیم بکسل کیس وایر کره گالوانیزه
سیم بکسل نتاب یوشامارتین USHA-MARTIN سیم بکسل یوشامارتین گالوانیزه
سیم بکسل یوشامارتین
سیم بکسل نتاب یوشامارتین USHA-MARTIN
سیم بکسل یوشامارتین گالوانیزه


مقاوم سازی سیم بکسل نتاب در برابر زنگ زدگی

سیم بکسل نتاب بصورت تمام فولادی تولید می شود. گرید های مختلف فولاد اولا به سبب فراوانی عنصر فلزی آهن که درصد بالایی از ترکیبات آلیاژی فولاد (بالای 97%) را تشکیل می دهند قیمت پایینی دارند و ثانیا قابلیت تغییر مشخصات مکانیکی را طی عملیات حرارتی داشته و از این رو بسیار ایده آل هستند. با وجود مزایای بسیار متعدد فولاد در تولید مفتول های سیم بکسل نتاب این آلیاژ در تماس با خورنده های ضعیف و قوی از جمله رطوبت، نمک ها و انواع اسید بسیار آسیب پذیر بوده و به سرعت دچار زنگ زدگی (اکسید) می شود. از این رو از روش های متعددی به منظور بالا بردن مقاومت محیطی سیم بکسل نتاب در برابر زنگ زدگی استفاده می شود.

یکی از محبوب ترین روش ها به منظور بالا بردن مقاومت سیم بکسل نتاب در برابر زنگ زدگی آبکاری گالوانیزه مفتول های این ساختار سیم بکسل می باشد. از آبکاری به روش گالوانیزه سرد که در دمای تقریبی 260 درجه سانتی گراد صورت می پذیرد در فرایند گالوانیزه سرد سیم بکسل نتاب استفاده می شود که طی این فرایند لایه بسیار نازکی از زینک Zn که یک عنصر فلزی بسیار فعال است بر روی سطح مفتول های سیم بکسل نتاب قرار می گیرد. این لایه نازک از زینک مانع از تماس مستقیم آب با آهن موجود در مفتول های سیم بکسل نتاب شده و از زنگ زدگی جلوگیری به عمل می آورد.

یکی دیگر از روش های محبوب در جلوگیری از زنگ زدن سیم بکسل نتاب گریس کاری یا روغن کاری سطحی مفتول ها می باشد که با بکارگیری گرید های مختلف گریس صورت می پذیرد. در این فرایند یک لایه از گریس سطح مفتول های سیم بکسل نتاب را پوشش داده و مانع از تماس مستقیم خورنده ها با سطح مفتول ها می شود. اغلب کارخانه های تولید کننده سیم بکسل فولادی از هر دو روش آبکاری گالوانیزه و گریس کاری بصورت همزمان به منظور بالا بردن قابلیت های سطحی سیم بکسل نتاب استفاده می کنند.

مشخصات کیفی سیم بکسل نتاب اتصال تاور

سیم بکسل نتاب در متراژ بالا و برای لیفتینگ بار در ارتفاعات بالا توسط تاور ها مورد استفاده قرار می گیرند. همین امر سبب می شود که امنیت اتصال و کاربری از مهمترین فاکتور های کیفی سیم بکسل نتاب محسوب گردد. در واقع تولید لایه های با جهت های گردش مخالف در هر لایه در واقع به همین منطور و با هدف جلوگیری از گردش سیم بکسل نتاب اتصال تاور ها صورت می پذیرد.

مقاومت کششی و سایشی که هر دو با بکارگیری روش های حرارتی و بصورت موازی با افزایش تنسایل سیم بکسل نتاب بکار گرفته می شود از دیگر فاکتور های کیفی سیم بکسل نتاب محسوب می شوند. مقاومت در برابر خزش که در واقع مقاومت در برابر افزایش طول سیم بکسل نتاب تحت تنش های کششی می باشد از دیگر فاکتور های مهم کیفی سیم بکسل تاور ها محسوب می شود که اغلب رابطه مستقیمی با افزایش تنسایل دارد. انعطاف و بازگشت پذیری پس از حذف تنش های خمشی از دیگر فاکتور های کیفی سیم بکسل نتاب محسوب می شود که به خاصیت فنریت مفتول های استرند ها بستگی دارد. مقاوم سازی سطحی که در بالا مورد بحث قرار گرفت نیز از مواردی است که بر طول عمر مفید سیمب کسل نتاب تاثیر می گذارد.

مفهوم گرید فولاد در تولید مفتول سیم بکسل نتاب

سیم بکسل های نتاب به منظور لیفتینگ بار با تاور کرین ها در ارتفاعات بالا مورد استفاده قرار گرفته و از این رو امنیت در کاربری این ساختار از سیم بکسل دارای اهمیت بسیار بالایی است. یکی از فاکتور مشخص کننده امنیت کاربری مقاومت کششی سیم بکسل نتاب بوده که ناشی از گرید فولاد بکار رفته در تولید مفتول های استرند این سیم بکسل می باشد. به منظور بیان کردن گرد فولاد مفتول های سیم بکسل نتاب از کمیت های مختلفی استفاده می شود که برخی از آنها تابع سایز و برخی دیگر تنها تابع آلیاژ فولادی و عملیات حرارتی هستند.

سیم بکسل نتاب اغلب از گرید های پر کربن فولادی تولید می شود که دارای تنسایل حداقلی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند. تنسایل یکی از فاکتور هایی است که بصورت عددی به معرفی گرید فولاد می پردازد. تنسایل سیم بکسل نتاب با بکارگیری آلیاژ های پر کربن از یکسو و انجام عملیات سخت کاری حرارتی بر روی فولاد از سوی دیگر بالا می رود. با بالا رفتن تنسایل یا گرید مفتول های فولادی در ساختار سیم بکسل نتاب سختی سطحی که فاکتور اصلی برای مشخص کردن مقاومت سایشی مفتول های سیم بکسل است نیز بالا می رود.

به جز گرید 1770 از گرید های بالاتری نیز در تولید سیم بکسل نتاب بالاخص در ساختار 35X7 استفاده می شود. با بالا رفتن گرید فولاد اغلب درصد کربن در ترکیبات آلیاژی مفتول های سیم بکسل نتاب به تدریج بالا رفته که این امر سبب ترد شدن مفتول ها نیز می شود. گرید یا تنسایل 1960 N/mm2 یکی دیگر از پر کاربرد ترین گرید ها در تولید سیم بکسل نتاب محسوب می شود. شایان ذکر است که تنسایل یک کمیت مکانیکی می باشد که در نقطه پارگی کامل سیم بکسل محاسبه شده و از نظر عدد میزانی امن برای خرید و کاربری سیم بکسل محسوب نمی شود. سیم بکسل نتاب با تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع قابلیت تحمل 196 کیلوگرم بار را به ازای هر میلیمتر مربع از سطح مقطع خود در مرحله پارگی کامل یعنی مرحله گذر از ناحیه پلاستیک و الاستیک دارد.



TEL : 02155414468
Email: aria.boxsel45@yahoo.com
shahbazi10000@gmail.com
طراحی و سئو توسط:
نانوتجارت

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Ariaboxel Corporation